Nokta Makro Future فناوری آیندهنگر برای نسل جدید گنجیابان!
شرکت نوکتا ماکرو ترکیه نمایندگی محصولات شرکت نوکتا
دادهها و تحلیلها نشان میدهند که جهان در یک مقطع حساس اقتصادی قرار دارد، جایی که رشد ضعیف، افزایش نابرابری و تغییرات تکنولوژیکی سریع چالشهای بزرگی را ایجاد کردهاند. برای ایران، این دوره فرصتی است تا با بهرهگیری از ظرفیتهای خود و اتخاذ سیاستهای نوآورانه، جایگاه خود را بهبود بخشد. در میان امواج روندهای فناوری، ۲۰ کلانروند فناوری وجود دارد که میتوانند صنایع (قدیمی و جدید) را بهطور کلی متحول سازند، نسل آینده کسب و کار و چالشهای معاصر را بازتعریف کنند و معیشت ما را کاملاً تغییر دهند. اما مشتریان دیگر ممکن است برای دسترسی به این تراشه فوقالعاده با مشکل روبرو شوند، چون به گفته آقای آریا «عرضه آن در سال ۲۰۲۵ محدود خواهد بود». بزرگترین مشتریان انویدیا - مایکروسافت، آمازون و متا - احتمالا اولین شرکتهایی خواهند بود که به این فناوری دسترسی پیدا میکنند.
جیم مارووسفایننشال برنداکو سیستم بانکداری در آینده با آنچه اکنون وجود دارد بسیار متفاوت است و در آینده بانکها خدماتی بسیار فراگیرتر از حال ارائه خواهند کرد؛ به این معنا که خدمات آنها صرفا مالی نخواهد بود. اکنون فرصت منحصر به فردی برای بهره بردن از نوآوریها وجود دارد و بانکها با استفاده از این فرصت میتوانند در مرکز زندگی روزمره مالی مشتریها قرار گیرند. توسعه فناوری عامل محرک بسیاری از تغییرات در صنعت بانکداری است و در آینده قابل پیشبینی این تاثیر ادامه پیدا خواهد کرد. شکلگیری شرکتهای فعال در حوزه فناوری مالی و توسعه فعالیت آنها سبب شده بانکهای سنتی مجبور شوند در عملکرد خود تغییراتی ایجاد کنند از بازار حذف نشوند. این شرکتها به سمت تصاحب زنجیره ارزش بانکها در حرکت هستند و در واقع بین بانک و مشتریها قرار گرفتهاند.
با مطالعه نوشته انقلاب صنعتی چهارم و پیامدهایش در این مقوله اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد. دهه آینده، فرصتی بیبدیل را در پیش چشم کارآفرینان خلاق میگشاید تا ایدههای نوآورانه خود را با استفاده از فناوریهای نوظهور به ورطه عمل آورند. از این رو مدلهای کسب و کار نیز دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد که نوشته مدلهای کسب و کار آینده؛ تحول در زندگی و کار به این موضوع پرداخته است. این فراروند با همگرایی پرتابهای کمهزینه به فضا، پیشرفت سختافزاری، شبکههای ۵G، هوش مصنوعی، علم مواد و افزایش توان محاسباتی به پیش رانده میشود. از جمله این کلانروندهای فناوری میتوان به افزایش طول عمر انسان، رشد اقتصادی هوشمند، همکاری میان هوش مصنوعی و انسان، کشاورزی سلولی شهری و رابطهای مغزی و رایانهای با پهنای باند بالا اشاره کرد که اینها تنها گوشهای از این کلانروندهای فناوری هستند. پزشکی از راه دور به بیماران اجازه میدهد تا از طریق پلتفرمهای دیجیتال با پزشکان مشورت کنند.
تعداد افراد در فقر شدید همچنان رو به کاهش و جمعیت افراد با درآمد متوسط همچنان رو به افزایش است. این فراروند با همگرایی اینترنت با پهنای باند بالا و کمهزینه، هوش مصنوعی در فضای ابری و دسترسی روزافزون به آموزشها با کمک هوش مصنوعی و مراقبتهای بهداشتی مبتنی بر هوش مصنوعی، هدایت میشود. کالاها و خدمات روزمره (امور مالی، بیمه، آموزش و سرگرمی) در حال دیجیتالی شدن هستند و به لطف میلیاردها دستگاه موبایل در دسترس همگان قرار گرفتهاند. فناوری رباتیک برای ایجاد ماشینهایی تکامل یافته است که میتوانند وظایف پیچیده را به طور مستقل یا با حداقل نظارت انسانی انجام دهند. این رباتها در بخشهای مختلفی از جمله تولید یا هر جایی که به انجام وظایف دقیق نیاز دارد، کاربردی هستند.
ایجاد یک اکوسیستم دادهای یا همان بانکهای اطلاعاتی، پیششرط اجرای این نوع بازاریابی بود. این موضوع به بازاریابان اجازه میداد از بازاریابی پیشگویانه برای ارزیابی بازده بالقوه هر سرمایهگذاری در بازاریابی استفاده کنند و به بازاریابان کمک میکرد تا بازاریابی زمینهای و شخصیسازیشده را در هر نقطه از فروش و برای هر مشتری پیادهسازی کنند. سرانجام، بازاریابان میتوانستند با استفاده از بازاریابی توسعهیافته، یک رابط دیجیتالی یکپارچه برای مشتریان طراحی کنند. البته که همه این عناصر اجرایی به برنامههای چابک در شرکت نیاز داشتند تا واکنش و پاسخهای مناسب و مطلوبی را در مقابل کنشها و تحرکات بازار فراهم و ارائه کنند. مدیرانی که حتی به یکی از این جنبهها بیاعتنا باشند از حوزه بانکداری کلنگر خارج میشوند و سهم خود را از بازار از دست خواهند داد.
ضروری است بانکها اقداماتی انجام دهند که جزئی از زندگی روزمره مشتریها شوند؛ به این معنا که قبل، حین و پس از تراکنشهای مالی به آنها خدمات ارائه کنند. رفتار مشتریها و انتظارات آنها به سرعت در حال سازگار شدن با جهانی است که در آن محصولات و خدمات بر مبنای رفتارهای پیشین انتخاب میشود و پیشنهادها بهطور فوری در ابزارهای موبایل به مشتری ارائه میشود. مشتریها مایل نیستند به شعبه رجوع کنند و مراحل متعدد و دشوار را طی کنند تا به یک خدمت مالی دسترسی یابند. ضروری است بانکها در ارائه اطلاعات و خدمات توجه ویژه به این تمایل رو به رشد در مشتریها را داشته باشند. یکی از مضامین مهم نسل پنجم بازاریابی چیزی بود که به آن «فناوری آینده» میگفتند؛ یعنی گروهی از فناوریها که هدفشان شبیهسازی تواناییها و قابلیتهای بازاریابان انسانی بود. این فناوریها شامل هوش مصنوعی، پردازش زبانهای طبیعی، حسگرها، روباتیک، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، اینترنت اشیا و بلاکچین بوده و این فناوریها در ترکیب باهم امکان تحقق نسل پنجم بازاریابی را فراهم میساختند.
RingConn Gen 2 از راحتترین حلقههای امسال محسوب میشود و بهراحتی با یک بار شارژ بیش از یک هفته قابلاستفاده خواهد بود. نیاز نداشتن به اشتراک برای استفاده از حلقه، یکی دیگر از برتری های حلقه هوشمند معرفیشده است؛ بسیاری از حلقهها و ساعتهای هوشمند دیگر چنین قابلیتی ندارند. RingConn Gen 2 مرزهای ردیابی سلامتی در قالب حلقهای هوشمند را گسترش داده و درعینحال از بسیاری از رقبای خود مقرونبهصرفهتر است، چنین موضوعی شایسته تقدیر است. اخیراً نوآوری در هدفونها بر ویژگیهایی مانند صدای فضایی، انواع جدیدی روشهای اتصال مانند وایفای یا فناوری Hed Unity متمرکز بوده است که پخش صدای Hi res در هدفونهای بیسیم را امکانپذیر کرده و سال ۲۰۲۳ برنده جایزه فناوری شد. این هدفون از طریق سنسورهای الکتروانسفالوگرافی (EEG) مخفی که در بالشتکهای گوش تعبیه شدهاند، بر سطح تمرکز ذهنی شما نظارت میکند.
در چنین آیندهای، مهمترین چیز”آنچه شما میدانید” نیست، بلکه مهمترین چیز “کیفیت سؤالاتی است که شما میپرسید“. اینجاست که کارآفرینان چیرهدست و تیمهایشان باید فراتر از کاربرد اولیه یک فناوری بیندیشند و فرصتهای شغلی با ابعادی به بزرگی گوگل را به تسخیر خود در بیاورند. جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. موفقیت در کاوش اتفاقی نیست ، برای رسیدن به موفقیت باید انتخاب درستی داشته باشید و برای آن تلاش کنید. امیدواریم که بتوانیم با مشاوره صحیح و انتقال تجربیات خود در کنار محصولات کارامد و با کیفیت ، سهم کوچکی در موفقیت شما عزیزان داشته باشیم.
بازاریابی ۴.۰ با انتقال از محیطسنتی به یک محیط دیجیتالی نسبت به زمان خود جلوتر بوده است و کسبوکارها را تشویق میکرده تا با چشمانداز روزافزون دیجیتالی سازگار شوند و نسلهای باهوش دیجیتال را درگیر سازند تا آنها را به حامیان وفادار تبدیل کنند. کاتلر و دو نویسنده دیگر سری کتاب «نسلهای بازاریابی» در سال ۲۰۱۶ نسل چهارم بازاریابی را مطرح کردند که «بازاریابی دیجیتالی» نامیده شد. معنای چنین بهبودی چیست؟ گیمرها در بازیهایی که از این قابلیت پشتیبانی میکنند، دیگر نیازی به انتخاب یکی از حالتهای گرافیکی (Graphics) و حالت کیفیت (Fidelity) ندارند. باتوجهبه اینکه نسل فعلی کنسولها در تحقق وعدههای اولیه سونی و مایکروسافت ناامیدکننده بودهاند، این موضوع بسیار مهم است. با نگاه به عملکرد خوب PSSR (حتی اگر رفع برخی ایرادات در آن مهم باشد)، این قابلیت از همین حالا شبیه ویژگی منحصربهفردی به نظر میرسد که بهزودی به استانداردی برای تمامی کنسولها تبدیل خواهد شد.
با گسترش عملکرد سرویسهایی چون Alexa ،Google Home و Apple Homepod، در نهایت سفر به ورای خانه امکانپذیر و این سرویسها ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته تبدیل به شناخت مصنوعی شما میشوند. دوقلوهای دیجیتال ماکت مجازی دستگاههای فیزیکی برای شبیهسازی، نظارت و نگهداری هستند. آنها به طور گسترده در تولید، خودروسازی و برنامهریزی شهری به منظور بهینهسازی عملیات و پیشبینی مسائل بالقوه استفاده میشوند. دوقلوهای دیجیتال شرکتها را قادر میسازند تا تأثیرات و تغییرات را در فضای مجازی آزمایش کنند و هزینهها و زمان آزمایش در دنیای واقعی را کاهش دهند. نوآوریها در تکنولوژیهای انرژی سبز بر افزایش کارایی و کاهش هزینههای منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی و بیوانرژی متمرکز است. پیشرفتها شامل طرحهای جدید سلولهای فتوولتائیک (photovoltaic)، توربینهای بادی که در سرعت باد کمتر کار میکنند و سوختهای زیستی از زیست توده غیرخوراکی (non-food biomass) است.
تجربیات نسل بتا تحت تأثیر فناوریهای شخصیسازیشده شکل خواهد گرفت، بهطوری که هوش مصنوعی نحوه یادگیری، خرید و اجتماعی شدن آنها را تنظیم میکند. نسلها معمولاً با استفاده از حروف (مانند X، Y، Z، آلفا) نامگذاری میشوند که این کار به تحلیلهای دقیقتر کمک میکند. این روش از برچسبهای مبهم مانند “هزارهها” که به رویدادهای خاص مرتبط هستند، دوری میکند. نامگذاری بر اساس سالهای تولد، امکان مقایسههای واضحتر و بینشهای عمیقتری را فراهم میآورد. نسلهای آینده مانند بتا (۲۰۲۵-۲۰۳۹) و گاما (۲۰۴۰-۲۰۵۴) این الگوی ۱۵ ساله را دنبال خواهند کرد تا تحلیلهای منسجمتری داشته باشند. این تعریف براساس نوشتهای از مارک مککرایندل بوده که در معرفی نسلهای قبلی نیز نقش داشته است.
فلزیابهای کمپانی Nokta Makro، ابزارهای قدرتمندی هستند که در طیف گستردهای از فعالیتها کاربرد دارند. از کاوشگران حرفهای که به دنبال گنجینههای پنهان تاریخی هستند تا باستانشناسان، کارآگاهان خصوصی، کارگران ساختمانی و حتی افرادی که به عنوان یک سرگرمی به جستجوی فلزات میپردازند، همگی میتوانند از قابلیتهای این دستگاهها بهرهمند شوند. به طور خلاصه، این دستگاهها ابزاری ضروری برای هر کسی هستند که نیاز به تشخیص و یافتن اشیاء فلزی در محیطهای مختلف دارد. در قلب برخی از این مراکز داده جدید، پیشرفتهترین تراشه کامپیوتری شرکت انویدیا قرار خواهد داشت. اما آقای وود سپردن اطلاعات شخصی به هوش مصنوعی را گامی بزرگ میداند و میگوید کلید موفقیت این فناوریها اعتماد کاربران است.
بنا به تحقیقی که از سوی سیتی بانک انجام شده ۶۸ درصد نسل جوان از تلفن همراه هوشمند خود به جای کیف پول استفاده میکنند. انتظار میرود طی ۵ سال آینده نیمی از دارندگان تلفن همراه هوشمند از گوشی و کیف پول موبایل بهعنوان روش اصلی پرداختها استفاده کنند. کوین واکآمریکن بنکردر سالهای اخیر تغییرات بزرگ در عملکردهای مرسوم بانکها رخ داده و پیشبینی میشود این تغییرات ادامه پیدا کند. کاهش تعداد شعبهها، افزایش تراکنشها در محیطهای آنلاین و دیجیتال، استفاده از فناوریهای جدید در جهت ارتقای امنیت تراکنشها و افزایش مشارکت بین بانکها و شرکتهای فناوری مالی برخی از این تغییرات هستند. مسیر نخست کاهش تعداد شعبهها و مسیر دوم ایجاد تغییرات بزرگ در شعبههایی است که باقی میمانند.
سر و کار داشتن تمام وقت و حرفهای با آینده، رصد مستمر تغییرات محیطی و تصویرسازی از آیندهها با تاکید بر تکثر آینده، نه تنها تخصص، بلکه علاقهمندیهای من هستند. ری کورزویل (Ray Kurzweil)، آینده پژوه و متخصص فناوری پیشبینی کرده است که در اواسط دهه ۲۰۳۰، اتصال نئوکورتکس انسان به فضای ابری را آغاز خواهیم کرد. به طور مثال، به افراد دارای آسیب نخاعی کمک میکند تا توانایی حسی و کنترل حرکتی را بازیابی کنند. با این وجود فراتر از کمک به کسانی که عملکرد حرکتی خود را از دست دادهاند، چندین پیشگام BCI اکنون در تلاشند تا تواناییهای شناختی پایه خود را تکمیل کنند و به دنبال افزایش پتانسیل سنسور، حافظه و حتی هوش هستند. هرچه هوش مصنوعی به طور فزایندهای در زندگی روزمره ما جای خود را باز میکند، هوش مصنوعی اختصاصی به زودی اینکه شما چه چیزی میخواهید را بهتر از خودتان درک خواهد کرد. به نوبه خود، ما برای اتخاذ تصمیمات خرید خود به هوش مصنوعی اعتماد خواهیم کرد و خرید خود را به دستیاران شخصی با قابلیت هوش مصنوعی میسپاریم.
تگهای مورد استفاده، با جذب انرژی محیطی (مانند سیگنالهای رادیویی) شارژ میشوند و نیازی به باتری ندارند. این ویژگی هزینهها را به طور چشمگیری کاهش داده و موجب استفاده گسترده از این فناوری در صنایع مختلف شده است. پلتفرمهای مدیریت هوش مصنوعی (AI Governance Platforms)، چارچوبهایی جامع هستند که به بررسی، نظارت و مدیریت جنبههای مختلف اخلاقی، قانونی و عملیاتی سیستمهای هوش مصنوعی میپردازند. در هلدینگ تفتا و بانک تجارت این وظیفه بر عهده شرکت تکنوتجارت است که خوشبختانه به خوبی از عهده آن برآمده و به یکی از موثرترین و مطرحترین شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر در حوزه نوآوری و به ویژه حوزه فینتک در کشور تبدیل شده است. واقعیت گسترده و متاورس مرزهای میان دنیای فیزیکی و دیجیتالی را از بین میبرند و در نتیجه تجربهای بسیار فراگیر را رقم میزنند که در کانسپت بازاریابی ۶.۰ ، آن را فرابازاریابی (Metamarketing) مینامند که به تعبیری، سنگ بنای بازاریابی ۶.۰همین مفهوم است. در اینجا وقتی از روشهای دیجیتال صحبت میکنیم، منظور از بازاریابی دیجیتالی به معنای جایگزینی بازاریابی سنتی نبوده بلکه معتقد بودند که این دو باید با تبادل نقش در سراسر مسیر مشتری، با یکدیگر تعامل داشته باشند.
این تکنولوژی برای فعال کردن ارتباطات بدون درنگ و پردازش مقادیر زیادی از دادهها با حداقل تاخیر بسیار مهم است و در نتیجه از موج جدیدی از نوآوریهای تکنولوژیک پشتیبانی میکند. گارتنر پیشبینی میکند که سازمانهای بیشتری در برابر دروغ رسانی سرمایه گذاری میکنند. احتمالا تا سال ۲۰۲۸، ۵۰ درصد شرکتها از محصولات، خدمات یا ویژگیهایی استفاده میکنند تا برای رسیدگی به دروغرسانی استفاده شود.در واقع دروغرسانی به تصمیمگیری های بد میانجامد و به ویژه هوش مصنوعی مشکل ساز است. همین روند تغییر در روشهای بانکداری باعث تغییر در زنجیره ارزش بانک به ویژه در بخش مشتریان شده است. بانکها کم کم به جای اینکه صرفاً از طریق کانالهای تحت مالکیت خود به ارائه خدمات بپردازند، به اپراتوری برای فراهمسازی زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات مالی تبدیل شدهاند و بدین ترتیب، ارائه خدمات از سوی سایر بازیگران نیز ممکن میشود. ظهور انواع بازیگران جدید در کشور مانند تسهیلاتیارها، پرداختیارها، اعتباردهندگان و نظایر آن در همین مسیر اتفاق افتاد.
این فناوری میتواند بهرهوری انرژی و توان محاسباتی قابلتوجهی را بهبود بخشد، بهویژه در اپلیکیشنهایی که به یادگیری و سازگاری در زمان واقعی و بدون درنگ نیاز دارند. بسیاری از سازمانها این سیستمها را در پلت فرم امنیتی خود گنجاندهاند و حرکت بانکها به سمت استفاده از این روش در بخشهای مختلف، حرکت در مسیری درست است. پیشبینی میشود در آیندهای نه چندان دور استفادهکنندگان برای دسترسی به اپلیکیشنهای امن نیازی به یک پروسه رسمی تشخیص هویت نخواهند داشت و در فرمهای دیجیتال به شکل پیوسته هویت استفادهکننده از طریق رفتار ذاتی و اعمال او تشخیص داده میشود. برای مثال نوع گرفتن ابزار دیجیتال در دست از سوی استفادهکننده، روش تایپ کلمات یا روش بیان یک رمز عبور میتواند ابزار تشخیص هویت باشد. بلکه دقیق تر میتواند هویت استفادهکننده را تشخیص دهد و چگونگی تشخیص دائماً در حال تکامل خواهد بود.
گوشدادن به موسیقی دلیل بزرگی است که نربل با شرکت مستقر در نیویورک مستر اند دینامیک (ام اند دی) Master & Dynamic (M&D) برای ایجاد MW75 Neuro همکاری کرده است. اگر با دقت نگاه کنید، ممکن است متوجه شوید که بهجز الگوی رنگی متناوب روی بالشتکهای گوش (و قیمت 100 دلار بالاتر)، این هدفون دقیقاً همان مدل MW75 فوقالعاده و بیسیم M&D هستند. کیندل کالرسافت اولین کتابخوان رنگی نیست که تاکنون دیدهایم اما ترکیب صفحهنمایش رنگی با تجربه بینظیر Kindle چیزی است که Colorsoft را خاص میکند. تنظیمات خواندن (reading setup) آمازون بیرقیب است، از رابط کاربری ساده گرفته تا آسان بودن خرید کتابها و استفاده از دستگاه. آمازون در رقابت برای عرضه اولین کتابخوان رنگی برنده نشد اما انتظار برای کیندل کالرسافت کاملاً ارزشش را داشت. با بازکردن چند پیچ، میتوانید بسیاری از اجزای کلیدی، ازجمله صفحهنمایش و باتری را بهراحتی عوض کنید.
این مدیر ارشد آمازون همچنین میگوید اکنون «انقلابی آرام» میان کارگرانی که تأثیر اجتماعی معنادار را به موفقیت مالی ترجیح میدهند، در جریان است. در شرایطی که نسل هزاره و نسل زد در یافتن هدف خود در محل کار پیشرو هستند، ووگلز میگوید گروههای سنی دیگر و خود بازار کار این روند را هدایت خواهد کرد. افزایش فشار بر سازمانها و صنایع برای کاهش ردپای کربن (Carbon Footprint)، باعث شده است محاسبات بهینه انرژی (Energy-Efficient Computing) به یکی از اولویتهای اصلی تبدیل شود. فرایندهای سنگین محاسباتی، از جمله مدلسازیهای هوش مصنوعی (AI Model Training) و شبیهسازیهای دوقلوی دیجیتال (Digital Twin Simulations)، تأثیرات چشمگیری بر محیط زیست دارند و مستلزم اتخاذ رویکردهای نوآورانه برای بهینهسازی مصرف انرژی هستند. این روند با توسعه خدمات دیجیتال، نفوذ خدمات مالی در سایر صنایع بیشتر شد و باعث شد به غیر از فینتکها، انواع بازیگرانی که در سایر حوزهها فعالیت داشتند، مانند ارائهدهندگان پلتفرمهای تجارت الکترونیک، نیز به سمت ارائه خدمات بانکی حرکت کنند.
این نسل نمیخواهد به بانکداری فکر کند، بلکه مایل است امور بانکی خود را با حداقلانرژی و زمان انجام دهد. در اینجاست که دادهها با هوش مصنوعی ترکیب میشوند تا همه روندها آسان تر و تجربه کاربری جذابتر شود. ترکیبی از واقعیت افزوده (نتیجه وب ۳٫۰ و یا وب فضایی) و شبکههای ۵G (با ارائه سرعت اتصال ۱۰۰ مگابایت در ثانیه – ۱۰ گیگابایت در ثانیه) نحوه زندگی روزمره ما را تغییر داده و صنایع را از خردهفروشی و تبلیغات گرفته تا آموزش و سرگرمی تحت تأثیر قرار میدهند. مصرفکنندگان در طول روز در دنیای جدید هوشمند و مجازی در سراسر جهان به بازی، یادگیری و خرید میپردازند. این فراروند با همگرایی پیشرفتهای سختافزاری، شبکههای ۵G، هوش مصنوعی، علم مواد و افزایش توان محاسباتی به پیش رانده میشود.
با ادامه رشد شهرها، اینترنت اشیا به مدیریت پیچیدگیها و بهبود شرایط زندگی ساکنان کمک میکند. فناوریهای نوظهور فرصتها و چالشهای متعددی را برای مدیران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات (IT) به همراه دارند. برای این منظور، چرخه هیجان گارتنر (Gartner Hype Cycle) ابزار مناسبی برای ارزیابی میزان بلوغ و تحول یک فناوری است. سازمانها میتوانند با توجه به نیازهای خود، فناوریهای مورد نظر را در مراحل مختلف چرخه محبوبیت انتخاب و پیادهسازی کنند. این پلتفرمها به سازمانها کمک میکنند تا از بروز مسائل قضایی جلوگیری کنند، نحوه کارکرد الگوریتمهای هوش مصنوعی را متوجه شوند و قوانینی را برای استفاده مناسب از هوش مصنوعی اعمال کنند.
موضوع امنیت آن قدر مهم است که هر سال در چند نوبت مدیران بانکها و موسسات مالی بزرگ و کوچک برای بحث و تبادل نظر در این حوزه گرد هم میآیند و نیز یکی از بخشهای مهم در شرکتهای فناوری همواره به موضوع امنیت اختصاص داده شده است. زیرا سازمانها به طور فزایندهای نوآوریهای سازگار با محیط زیست را برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و به حداقل رساندن اثرات زیستمحیطی در اولویت قرار میدهند. این روند شامل توسعه و استفاده از فناوریهایی است که مصرف انرژی را کم میکند، انتشار کربن را کاهش میدهد و شیوههای اقتصاد دایرهای (circular economy) را ترویج میکند. اقتصاد دایرهای در مقابل اقتصاد خطی قرار دارد و شامل به اشتراکگذاری، اجاره، استفاده مجدد، تعمیر، نوسازی و بازیافت محصولات به منطور افزایش چرخه عمر آنها، کاهش ضایعات و استفاده بهینه از منابع است. از مراکز داده که از انرژی تجدیدپذیر نیرو میگیرند و دستگاههای کارای انرژی گرفته تا راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی که استفاده از منابع را بهینه میکنند، فناوری پایدار نحوه عملکرد کسبوکارها را با تمرکز بر تعادل درازمدت اکولوژیکی بازتعریف میکند.
شرکتها از پیشرفتهای IoT، AI و بلاکچین برای افزایش پایداری در زنجیرههای تامین، مدیریت زباله و شبکههای انرژی استفاده میکنند. در سال ۲۰۲۵ و پس از آن، پذیرش فناوری پایدار نشانگر تعهد زیستمحیطی و یک مزیت رقابتی خواهد بود. زیرا سازمانهایی که این نوآوریها را پذیرفتهاند، خود را به عنوان رهبران آیندهنگر در بازار معرفی میکنند که به طور فزایندهای نسبت به تأثیرات زیستمحیطی حساس هستند. پیشرفتهای شگرف در دنیای تکنولوژی، چشماندازی از تغییرات بنیادی در صنایع، سازمانها و زندگی روزمره ترسیم کرده است. سازمانهایی که پیش از شکوفایی این فناوریها اقدام به پیادهسازی آنها کنند، میتوانند به پیشرفتهای قابلتوجهی دست یابند.در این مقاله، به بررسی این فناوریها، کاربردهای احتمالی آنها و نحوه استفاده سازمانها برای رشد بهتر پرداخته میشود. بانکهای آینده قادر خواهند بود با هزینه منطقی خدمات را به سهولت ارائه کنند و نیز سازمان بانکداری آینده میتواند با مشتری وارد مذاکره شود و هر راه را با هزینه مربوط به آن معرفی کند.
پذیرش این روندها و تغییرات فناوری و همچنین ایجاد مهارتهای مرتبط، کلیدی برای موفقیت در بازار کار آینده و مشارکت فعال در دنیای فناوریمحور خواهد بود. روشن است که چنین مفهومی به معنای بهروز ماندن در زمینه فناوریهای نوظهور و ترندهای تکنولوژی جدید است. یعنی مدام در حال بررسی تغییرات احتمالی آینده باشید تا بدانید برای داشتن یک شغل امن و مناسب چه مهارتهایی را باید آموزش ببینید و حتی یاد بگیرید که چگونه به آنجا برسید. در این مطلب ۲۵ ترند برتر فناوری نوظهور که باید در سال ۲۰۲۵ بررسی کنید را آوردهایم. با وجود چالشهای موجود بن وود، تحلیلگر ارشد شرکت سیسیاس اینسایت، پیشبینی میکند که در سال ۲۰۲۵ خدمات هوش مصنوعی شخصیتر و هماهنگتر با نیازهای فردی ارائه شود. تصمیمهایی که امروز توسط مسئولان و مدیران حوزه فناوری اطلاعات گرفته میشود، آینده سازمانها را تعیین خواهد کرد.
با توجه به تغییرات آینده سفرهای انسانی، جایی که شما زندگی و کار میکنید و اینکه اوقات خود را چگونه میگذرانید، همگی بهطور اساسی تغییر شکل خواهند داد. ظهور پلتفرمهای هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس (AIaaS) باعث میشود انسان در هر جنبه و هر سطحی از کار و در هر صنعتی با هوش مصنوعی همکاری کند. هوش مصنوعی در فعالیتهای روزمره کسب و کار وارد میشود و به عنوان همکار شناختی به کارمندان -از وظایف خلاقِ پشتیبانی گرفته تا خلق ایدههای جدید و دست و پنجه نرم کردن با نوآوریهای غیرقابل دستیابی سابق- کمک میکند. به عنوان مثال در آینده، تشخیص بدون مشورت با هوش مصنوعی ممکن است نادرست تلقی شود. اگرچه فناوریها در اطراف ما در حال ظهور و تکامل هستند، این 25 مورد از ترندهای تکنولوژی جدید پتانسیل شغلی امیدوارکنندهای را در حال حاضر و برای آینده قابل پیشبینی ارائه میدهند.
فلزیاب ونکویش ۵۴۰