مروری بر تحولات مد و فشن از سال 2022 تا کنون

ذهن آگاهی و انضباط در مرکز مصرف گرایی آگاهانه قرار دارند، بنابراین می توان درک کرد که چرا طرفداران اسلو فشن نسبت به هزینه های تکانشی لباس، کفش و اکسسوری های بی کیفیت احتیاط می کنند، اما این امر برای مصرف کنندگان و برای کره زمین با منابع محدودش به سادگی محقق نخواهد شد. نکته این است که شما دیگر نمی توانید از مسائل و موضوعات توسعه پایدار چشم پوشی کنید و امیدوار باشید تا دیگران آن را برطرف نمایند، زیرا مشکل اساسی به ناآگاهی ما در مورد مصرف روزافزون منابع کمیاب و طبیعی بر می گردد. برای خرید اینترنتی تا جنس را کامل ندیده، لمس نکرده که جنس آن را متوجه شویم و از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل نکردهایم، پولی پرداخت نکنیم. به نظر می رسد این نگرشی سنتی باشد که به تو و یا شاید به همه افرادی که در جامعه ایرانی زیست می کنند گوشزد میکند که تغییری نه کلی و حتی جزئی در وضعیت ظاهر ،موجب آن خواهد شد که انگشت نما شده و حداقل تا چند روز معذب در اجتماع تردد کنی ،تا آن زمان که چنین ظاهری نیز برای افراد پیرامونت عادی به نظر برسد .به موجب چنین تفکری است که معدود دفعاتی پیش می آید که شاهد تغییر در وضعیت ظاهری خود و دیگران هستیم و چندان این تغییر وضعیت را در خور شخصیت و جایگاه اجتماعی خود نمی دانیم .

ممکن است شما به این باور برسید که دسترسی تقریباً بی پایان به لباس های مقرون به صرفه می تواند معضل “چی بپوشم” را خاتمه بخشد و هنگام ایجاد یک سبک شخصی، نوعی رنسانس را معرفی کند، اما به نظر می رسد که این حالت روی نخواهد داد. این لباس ها به مرور زمان کم رنگ شده وکش آمده اند و بعلاوه جذابیت اولیه خود را از دست داده اند، بنابراین دیگر نمی توانم آنها را در ملاء عام بپوشم، پس به نظر می رسد که مانند زباله ای باشند که آماده دور انداختن هستند. بین ارزش های سنتی مد و فرهنگ مد معاصر، به خصوص برای کسانیکه در کنار برندهایی مانند فوراور 21 (Forever 21)، Boohoo یا پریمارک (Primark) و همکاران بزرگ شده اند، ارتباط عمیقی وجود ندارد. مثلا تولید کنندگان مد فوق العاده سریع (Ultra-fast fashion) مانند Boohoo از داده های فروش در زمان واقعی برای تغییر جهت بازار از انواع جزئی تا خطوط تولید استفاده می کنند تا هجوم عرضه رفع گردد.

رابطه مستقیم و تنگاتنگ صنعت مد و فشن با تولید و فرآوردههای پوشاک و پارچه، مواد خام، رنگ، حمل و نقل، فروش، عرضه و تقاضاست، مد و فشن به صورت فصلی و در بعضی برندها به صورت هفتگی تغییر میکند و سرعت تغییر در آن زیاد و البته در جوامع مختلف با توجه به تنوع فرهنگی و بافت اجتماعی متغیر است، حمایت از صنعت مد و فشن در ابعاد مختلف میتواند تحولی چشمگیر در اقتصاد کشور را ایجاد کند و در زمینه صادرات پوشاك و لباس و اشتغالزایی و تولید ثروت موثر واقع شود. این کانال خرید جدید در بخش کاوش اینستاگرام در واقع راهی متمرکزتر برای خرید در این پلتفرم را ارائه میدهد. تِرند نوعی حالت یا روش جدید است که در مدت زمان مشخصی طرفدار پیدا می کند و از شش ماه تا ۲ سال و گاهی اوقات بیشتر ادامه دارد.

یکی از پرطرفدارترین ترندها در دهه اول ۲۰۰۰ چکمههای زیر زانویی بودند که قسمت جلوی آن حالت مثلثی نوک تیز داشت. تولید سریع پوشاک با حجم بالا همراه با یک مدل تجاری که کیفیت را به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده آن نادیده می گیرد، منجر به معرفی کالاهایی می شود که توسط مواد ترکیبی و تکمیل کننده غیراستاندارد، و دوام پذیری پایینی طراحی می گردد. هفته مد نیویورک با عنوان هفته مد مرسدس بنز نیز شناخته میشود. هفته مد پاریس در اماکن مختلف شهر برگزار میشود. مد به همه موارد فوق دلالت دارد. آیا کیفیت محصول خوب است و ماندگاری بالایی دارد؟ این موضوع که ما از چه مدل لباسی خوشمان نمیآید به اندازه لباسهایی که دوست داریم مهم است و باید به آن اهمیت بدهیم. از این گذشته، قبل از اینکه مجبور به پرداخت صورتحساب باشید، اکوسیستم می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد که ما را به جنبه نهایی و اساسی درک این موضوع می رساند که چرا مدل فست فشن ذاتاً فاسد است.