فست فشن یا مد پرشتاب چیست؟

در واقع لباسهای مفهومی با تلفیقی از هنرهای تجسمی و مد و لباس طراحی میشوند و در بسیاری از موارد طراحان این دست لباسها در فکر رسیدن به مرز مشترک میان این دو هنر هستند. هنر مفهومی در پی این حقیقت است که از لباس، به عنوان رسانه استفاده کند. • استفاده از مواد ارزان و کم یا بیکیفیت در تولید لباسها وقتی اتفاق میافتد که لباس فقط پس از چند بار پوشیدن خراب شده و دور ریخته شوند. با این کار زمانی که نوبت به نمایش لباس های اصلی می رسد، بینندگان آنها را بسیار زیباتر خواهند دید. معاون هنری وزیر ارشاد نیز چندی پیش در مسابقه زنده طراحی لباس پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر گفته بود که فعالیت های مد و لباس کشور، به سمت مفهومی شدن سوق پیدا کند. درواقع، آنری سن سیمون، نویسنده ی سیاسی فرانسوی، اولین بار این واژه را در توصیف هنرمندانی به کار برد که در جنبش های عمومی ترقی خواه و اصلاحات رادیکال، حتی پیش از دانشمندان، صنعتگران و دیگر طبقات جامعه، حضور داشتند.

به این معنا که کنش هنرمند، فقط پیش نیازی برای نشان دادن ماهیت اثر هنری و ایده او به شمار می رود. وی میتواند در لحظهای تصمیم بگیرد و درختی را با نقطههای بزرگ و کوچک تبدیل به یک اثر هنری زیبا کند. مد مفهومی، با فلسفه ای خاص شکل می گیرد و تلاش می کند تا با لباس و مد، سخن و نوع نگاه و حرفی را منتقل و القا کند. مقوله ای که در کارهای النی کیریاکو، طراح مد مفهومی در المپیک ۲۰۱۲ لندن و ریو ۲۰۱۶ می توان مشاهده کرد. حسین چالایان، طراح مد مفهومی قبرسی و مدرس مد در دانشگاه وین اتریش که اخیرا در استیج تئاتر سادلر ولز لندن به رونمایی از جدید ترین کارهای خود پرداخته است، مثالی برای این عرصه به شمار می رود.

این دانشگاه که رتبه جهانی 601 را به خود اختصاص داده است، یک دوره طراحی مدت تمام وقت را برای دانشجویان متقاضی داخلی و خارجی در نظر گرفته است. به نظر می رسد همانند بسیاری از حوزه های صنعتی که میان رشته ای (interdisciplinary) شده است، دنیای مد و لباس نیز از این قاعده مستثنی نیست و ما در نیم قرن اخیر، شاهد تحولی شگرف در طراحی، ساخت و تولید همه نوع پوشش ها برای انسان بودیم که تنها، با فلسفه پوشش صرف اعضای بدن، ایجاد نشده است. مد مفهومی، مقوله ای جدید در ادبیات دنیای مد بازها به شمار می رود. 2. ICT نوع فناوری که برای بازاریابی توزیع و فروش و خرید آنلاین به کار می رود. یک تخفیف ویژه فرصتی طلایی برای خرید است. این کشور در سال 2014، 265 میلیارد دلار کالا صادر کرده است.

مجلات مد و فشن که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند نقش مهمی در رونق این صنعت داشتهاند، که ووگ با 11 میلیون مشترک و پخش در 23 کشور دنیا یکی از پیشتازترین مجلات در عرصه مد و استیل است. فشن ویک مرسدس بنز که هر ساله برگزار می شود و مشتریان فراوانی را از سراسر دنیا به سمت خود می کشاند، تنها نمونه ای از حضور غول خودروسازی آلمان در دنیای فشن است. این نکته ای است که استایلیست ها همیشه بر آن تاکید میکنند. بلکه عمومی سازی یک جریان فکری و عقیدتی است که با جادوی مد، طراحان و تئوریسین ها به دنبال نهادینه کردن آن در جامعه هستند.